FAQ
Pokud nejste zběhlí v předpisech stavebního a katastrálního úřadu a nejste si jistí, co všechno potřebujete pro úkony spojené se stavbami a pozemky, je tato stránka určena právé Vám.
Samozřejmě tu nenaleznete předpisy a zákony, ale stručný a snad přehledný návod jak postupovat při nejčastějších činostech, týkajících se nemovitostí a tedy také geodézie a zeměměřictví.
Na naší stránce se kolaudací rozumí „doklady o účelu užívání stavby“ podle Stavebního zákona č. 183/2006 Sb. tj.:
a) kopie oznámení stavebníka o záměru užívání dokončené stavby potvrzená podatelnou stavebního úřadu + potvrzení stavebního úřadu o tom, že údaje o způsobu užívání stavby v ohlášení katastrálnímu úřadu odpovídají skutečnosti (jsou pravdivé)
b) Kolaudační souhlas podle §122 stavebního zákona
Dotazy:
Po obdržení geometrického plánu (GP) je potřeba změnu v GP vyznačenou následně provést v katastrálním operátu na místně příslušném Katastrálním pracovišti (KP).
Co je k tomu potřeba ? :
- GP na vyznačení nebo změnu obvodu budovy :
Je třeba zažádat na Stavebním úřadě o kolaudaci. Po vydání kolaudačního rozhodnutí (KR) počkat než nabyde právní moci (cca několik dní). Nechat si KR s vyznačením nabytí právní moci ověřit.
Na KP doručit tuto ověřenou kopii KR, jeden stejnopis GP a Žádost ( např. Ohlášení změny údajů o pozemku, jehož součástí se stala stavba, Prohlášení vlastníka, že změna stavby byla dokončena, … )
- GP na vyznačení věcného břemene (služebnosti) :
Je třeba sepsat Smlouvu o věcném břemeni.
Na KP doručit jeden originál Smlouvy s ověřenými podpisy účastníků, jeden stejnopis GP a Návrh na vklad ( bez ověření podpisu).
- GP na rozdělení nebo změnu hranice pozemku:
Je třeba zažádat na Stavebním úřadě o vydání Souhlasu s dělením pozemku na podkladě GP (cca min. jeden týden).
Je třeba sepsat Smlouvu ( kupní, darovací, směnnou, … ).
Na KP doručit jeden originál Smlouvy s ověřenými podpisy účastníků, jeden stejnopis GP a Návrh na vklad ( bez ověření podpisu) a Souhlas s dělením pozemku od StÚ.
Výše uvedené druhy případů jsou těmi nejčastějšími příklady pro provedení změny v katastru.
V případě, že Vámi požadovaná změna by byla jiného typu, rádi Vám v rámci našich možností pomůžeme a poradíme, co a jak dál.
Stavební úřad požaduje:
- vytyčení prostorové polohy stavby geodetem a jako doklad vytyčovací náčrt
- oznámení o užívání stavby
- geometrický plán novostavby
- zaměření inženýrských sítí na pozemku (tj.vodovodní, plynové, elektrické vedení)
Rozestavěná budova se od 1.1.2014 již nezapisuje do katastru
Katastrální úřad požaduje:
- geometrický plán
- žádost o zápis rozestavěné stavby na formuláři katastrálního úřadu (musí obsahovat ověřené podpisy všech stavebníků)
Rozestavěná budova se zapisuje do katastru na základě ohlášení jejího vlastníka doloženého:
- geometrickým plánem pro vyznačení rozestavěné budovy
- čestným prohlášením vlastníka s jeho úředně ověřeným podpisem, že se jedná o rozestavěnou budovu
- doklady o budoucím užívání budovy (o vymezeném budoucím způsobu využití budovy)
* To jsou dle stav.zákona : Kopie ohlášení stavby stavebnímu úřadu (§ 105 stavebního zákona) potvrzená podatelnou stavebního úřadu. Ohlášení jednoduchých staveb a jejich změn uvedených v § 104 odst. 2 písm. a) až d) stavebního zákona (stavby pro bydlení a rekreaci do 150 m2 zastavěné plochy, podsklepené a se dvěma nadzemními podlažími a podkrovím atd.) se stavebnímu úřadu doručuje (předkládá) na zákonem předepsaném formuláři, který je uveden jako příloha č. 1 k - podklady pro zápis vlastnického práva k budově
To znamená dle staveb.zákon: Jako vlastník nově evidované budovy se podle § 5 odst. 6 katastrálního zákona zapisuje vlastník pozemku, na kterém je stavba postavena,nebo stavebník, který na pozemku stavbu provedl, pokud se listinou neprokáže,že vlastníkem je někdo jiný
- když potřebuji znát výškové poměry na pozemku pro projektování usazení domu do terénu, pro projekt kanalizace, pro projekt cesty atd.
- zaměření výškopisu a polohopisu s výstupem DWG
- z důvodu deformace vlastnicví pozemků minulým režimem se někdy stane,že je do mojí parcely přisloučen pozemek jiného vlastníka a já nemohu parcelu nebo dům prodat nebo s nimi jinak nakládat.
- V tom případě je potřeba geometrický plán na rozdělení pozemku podle skutečného vlastnictví nebo podle hranic užívání
- když potřebujete znát nepravidelný tvar stavby(např. pro stavbu nové střechy) vyhotovíme zaměření s výstupem DWG
- Věcná břemena omezují vlastníka nemovitostí ve prospěch někoho jiného tak, že je povinen něco strpět, něčeho se zdržet, nebo něco konat. Práva odpovídající věčným břemenům jsou spojena buď s vlastnictvím určitě nemovitostí, nebo patří určitě osobě.
- Věcná břemena omezují vlastníka nemovitostí tak, že mu ukládají nějakou povinnost.
- Povinnost vyplývající z věčného břemene omezuje vlastníka nemovitostí.
- Práva i povinnosti z věcných břemen jsou vždy spojena s vlastnictvím nemovitostí.
- Právo z věčného břemene patří vždy určitě osobě, bez ohledu na to, zda je vlastníkem.
- Zápis věcného břemene se provádí buď k celé parcele,nebo k části parcely podle geometrického plánu ve kterém je vyznačeno,jaká část pozemku podléhá věcnému břemeni.
Formuláře:
https://nv.cuzk.cz/Web/Uvod.aspx
Výstupem aplikace je formulář návrhu na vklad ve formátu PDF, který si můžete stáhnout a vytisknout. Aplikace využívá aktuální údaje katastru nemovitostí, které díky tomu nebudete muset vyplňovat. Potřebujete znát pouze název katastrálního území a číslo listu vlastnictví, případně čísla pozemků (čísla popisná u budov). V rámci návrhu na vklad je třeba uvést následující informace:
- jakých NEMOVITOSTÍ se vklad nebo výmaz práva týká,
- pro KOHO má být právo zapsáno nebo vymazáno,
- jaké PRÁVO má být do katastru zapsáno nebo z katastru vymazáno,
- na základě jakých LISTIN právo vzniká/zaniká.
Vytvoření návrhu na vklad se skládá z několika jednoduchých kroků. Počet těchto kroků je závislý na počtu práv, která se do katastru vkládají nebo z katastru vymazávají.
Formulář pro účely prohlášení, kterým se u staveb bez čísla popisného nebo evidenčního dokládá dokončení stavby. Prohlášení musí obsahovat úředně ověřené podpisy.